BLOG: Rorschachtest

Rorschachtest

In 1917 spatte psychiater Hermann Rorschach in een Zwitsers dorp zorgvuldig inkt op kaartjes. Met zijn werk wilde hij laten zien hoe onze psyche werkt…….hij opperde dat de manier waarop iemand visuele informatie verwerkt, iets vertelt over zijn of haar psychische gesteldheid.

(Vlekken van de geest, Nina Strochlic, National Geographic, sept 2017)

“ Vlekkentest" is bij ons in huis een zeer gebezigde term. Het houdt in ; ist wat, of nie….  en daarmee refereren we dan aan ons werk.  We laten de ander kijken naar het pas gemaakte werk en laten de ander kijken en “oordelen” of t potentie heeft of niet. Opent t zich voor je , of doet t helemaal niets….
Beide zijn we beeldend kunstenaar.  P. Werkt in mijn ogen enorm vrij , bijna alles is een mogelijkheid , een uitgangspunt een niet verwachte kans. Een vlek of een scheur, een scheef geknipt papiertje; alles is een beter dan dat wat je verwacht. Als P maakt, maakt ie veel en maakt ie ook in 1 ruk heel veel uren. Het werk van P is gelaagd, vaak letterlijk gelaagd en heel veel P. Is Ernie . Ik ben Bert…..of buurman Baasje.

Mijn tekeningen zijn klein, realistisch en erg fijntjes getekend. Het liefst heb ik een smetteloos papier, in overzichtelijk formaat en al helemaal geen scheur. Het liefst werk ik aan 1 ding tegelijk in grote concentratie.Het materiaal dat ik gebruik is in hoge mate controleerbaar.
Het past bij mij, maar beeldend gezien levert t een gevaarlijke situatie op. Door deze manier van werken loop je t gevaar dat tekeningen te stijf worden of nog erger , niet verder komen dan een letterlijke vertaling van foto naar potlood. 

Tijd voor een serieus gesprek met mezelf in mn lokaal.We zijn dr nu toch. Waar weet ik beeldend een boeiende vertaling te maken en waar niet. Waar en hoe heeft het verbreding/verdieping nodig. 
Wat heb ik nu eigenlijk gemaakt en welke past er nu wel en welke past er nu niet binnen mijn thematiek. Wat houdt die thematiek voor mij in? Welke onderwerpen kunnen wel en welke niet. Een moeilijke opgave die in taal al bijna helemaal niet uit te leggen is. Bijvoorbeeld  een tekening die qua onderwerp misschien niet lekker past kan door de manier van tekenen dan wel weer mogen. Beeldend gezien heel logisch, interessant zelfs ; op schrift een inconsequentie.

Hoe langer ik schuif en verschuif hoe moeilijker t wordt. Elke keus leidt tot een nieuwe ingang. Het is een soort Rorschachtest die je eerst zelf vormgeeft en m vervolgens bij jezelf afneemt……

Elke tekening moet “goed” zijn ( lees door mij goedgekeurd) en in de hele lijn moet een onderzoek zichtbaar zijn…..maar waar gaat dat onderzoek eigenlijk over….dat weet ik niet….ok waar gaat je thematiek dan over….ja dat weet ik wel, maar waar ik dan precies de grens moet trekken dan weer niet …..hetzelfde geldt voor de onderwerpen de manier van verbeelden etc etc….etc

Het zijn strenge gesprekken met mezelf.

Het maken van kunst, gaat over onderzoek. Alles wat je stelt stel je meteen ook weer aan onderzoek bloot, hoe klein het onderzoek dan ook. Dat onderzoek heeft de meeste kans van slagen als je jezelf niet teveel regels op legt en vooral heel veel experimenteert

Helemaal mijn ding. NOT. Als ik even de parallel naar mijn uitermate boeiende leven mag trekken ……

“ Het leven is een stroom, laat je meedeinen op de rivier des levens en kijk wat er ontstaat” …….GADVERDAMME. 

Het liefst wil ik een snelweg….. van beton; lekker overzichtelijk. Wel wil ik vervolgens die snelweg dan weer zo snel mogelijk afbreken, want overzicht en voorspelbaarheid zijn saai en dus verwerpelijk.

Je streeft naar iets, om het vervolgens weer te verwerpen…tuurlijk Simons.
En daarom ben ik vandaag maar eens begonnen met inkt. Daar waar mijn tekeningen altijd erg fijntjes en gecontroleerd zijn, is inkt een materiaal waarbij ik dat niet in de hand heb.Heb ik een leuke dag? Nee , want ik heb t niet in de hand…ik maak in mijn optiek nu alleen nog maar de ene vle naar de ander. Maar wie weet …”opent t zich morgen of volgende week zich voor me…en zo niet; er kan altijd een zwart vlak overheen…of zo’n lekker uitgesponnen tekeningetje, waar ik zo goed in ben.


Reacties

Populaire posts