Inspiratie

Inspiratie

Inspiratie; ik vind t maar een vies woord….het doet me denken aan Tante Til. Toch heb je ermee te maken. Zonder inspiratie blijft t papier leeg en gebeurd er niks op mn computerscherm. 
Inspiratie , inspiratie…in spiritus ….adem zegt mijn online woordenboek…..tja…

Nu ik erover nadenk is t misschien nog niet eens zo heel slechte vertaling. Is dat t dan…werkt inspiratie als adem……want hoe heerlijk is t als je “inspiratie hebt” . Bij mij kan dat heel dwingend werken; dan moet ik eigenlijk meteen bijna dwangmatig daar gehoor aan geven. Vaak kan dat niet en dat levert dan weer de nodige chagrijn op. Kan t wel, dan is het als een teug verse lucht, als een koe in de lentewei, het moet en t zal dr uit.

Levert t altijd wat op? Nou nee, inspiratie wil alleen zeggen dat je aan de slag gaat…met je idee, het schepproces is weer een heel eigen ding.
Als t goed is stap je tijdens het werken van je begin idee af, je idee begint te rijpen, je idee wordt beter, ook ontstaan er tijdens het maken  andere dingen dan gedacht, soms beter, vaak niet en dan moet je er toch wat mee om het uiteindelijk weer wel beter te maken. Het is een proces van Himmelhoch naar zum  tiefsten Betrubt en weer terug . Als je klaar bent hoop je je begin idee overstegen te hebben en daarmee jezelf verrast te hebben. Tenminste zo werkt t voor mij. 

Om te bepalen of iets ECHT goed is en mag blijven , moet ik er eerst los van komen. Het kill your daling principe wordt een stuk vermakkelijkt door tijd.

Zo ging ik dan ook begin september met een bundeltje tekeningen onder de arm naar Lichtenvoorde. Een aantal persoonlijke “darlings” en een paar ready voor de kill. Dat was mn vertrekpunt…maar dan?

De eerste stap werd een tekening. Veilig dicht bij huis, maar ik was in iedergeval aan de slag. Het eindresultaat was inderdaad zoals verwacht keurig; een fijnmazige tekening; precies zoals ik die thuis maak. Dat gingen we dus niet weer doen. Maar wat dan wel? 
In de hoek stond dreigend een pot inkt met een houtstooltje naar me te loeren. Ik houd niet van inkt en houtskool; je krijgt er vieze vingers van en het valt allemaal niet te controleren. 

Maar ja een goed beeld gaat niet over wel of niet houden van….dus daar zat ik op dag twee met bobbelend nat papier, inkt dat overal heenliep en zwarte vingers van de houtskool….Voor de mensen die nu het beeld hebben dat ik als een Jackson Pollock tekeerging: Neuh, zo erg wat nu ook weer niet. Geen gekkigheid.

En verdomd t bracht wat……strepen…….

Ik ging loos in de strepen…repen…gestreepte repen…..in allerlei soorten en maten…met vlek en zonder…met kleur en zonder…ik snap :u wordt nu net zo liederlijk als ik….Maar t ging nog verder….
Behalve strepen ging ik ook nog aan de haal met druksels, misdruksels, gescheurde en besmeurde papiertjes……t werd een dolle boel daar in mn lokaal.

Maar wat is dan nu de logische stap van fijnmazig getekende tekeningen naar strepen, repen gescheurde en besmeurde papiertjes, vraagt u zich af?  Die is er niet. En dat was juist zo fijn.
Nog fijner was dat ze te combineren vielen. In combinatie met mijn tekeningen krijgen die strepen ineens iets fijngevoeligs, iets gevoelsmatig waarvan ik denk dat ze een toevoeging bij een aantal van mijn tekeningen zijn. 

Behalve collages zijn er papierlithografieen gemaakt, er is een video ontstaan, er is geknutseld en er zijn kunstjes gemaakt. Bepaalde lijntjes kwamen samen en……toen was de tijd op. 

Er ligt dus nog heel veel om nog verder uit te pluizen….Zaak dat ik dus meer projectruimtes ga aanschrijven

Oh ja: eindpresentatie: komende zondag 15 oktober(16.00 uur Frans Hals straat 35  Lichtenvoorde, ( want spammen doe je nooit genoeg)



Reacties

Populaire posts